Ho ho, tohle bude ještě drsná debata, kde si každá strana bude bránit to svoje. 😁🤔

podnikatel.cz/aktuality/bezdet…

in reply to Marek Demčák

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

@marekzprahy Země nemá problém s počtem lidí, ale s jejich věkovou strukturou.

Dle ČSÚ: Podíl osob v produktivním věku by se měl do počátku roku 2050 snížit ze současných 65,0 % na 56,5 %.

Takže až silné ročníky v současném věku 40 - 45 let půjdou do důchodu, budou to muset utáhnout jejich děti a vnoučata, kterých ale bude méně.

Důchodový systém v r. 2023 skončil ztrátou 72,79 mld. Kč. Za první tři měsíce letoška je to už 23,45 mld. Kč.

Už dnes je to masakr, co teprve za 30 let...

in reply to Martin Kroul

ten graf a prognózu jsem viděl, úplně bych tomu ale nedůvěřoval - co bude za 30 let nikdo neví (a od roku 2018 se toho taky hodně změnilo). Že bude potřeba důchody nějak zrevidovat, to je asi jasné, já ve svých 39 letech pro jistotu s žádným státním důchodem již nepočítám. Řešení “víc dětí” znamená krmit “Ponziho schéma” ještě o pár let déle, jednou nás ale ten průběžný systém stejně doběhne. Myslím, že po přechodném období se musí o sebe každý postarat sám.
in reply to Martin Kroul

Ale vždyť s tím jde technicky vzato celkem souhlasit. Máme průběžnej systém, kdy moje děti vydělávaj na mojí penzi. Pokud děti mít nebudu, tak mi ji nemá kdo platit.

Racionální debata k důchodům chyběla a je dobře, že to někdo otevírá - proč hned reagovat hystericky netušim.

#KDU je banda pitomců, ale to #MPSV se jim imho celkem daří

#KDU #MPSV
in reply to Schmaker

Tahle debata jde ale špatným směrem. Já děti nemám, neb nemůžu. Byť jsem se snažil možná víc, než ten, kdo má děti třeba dvě😄 Za léta podnikání jsem odvedl státu značnou sumu, tak nevím... A co takový cikán Fero, který má dětí třeba čtrnáct...
Tato položka byla upravena (pátek 26. dubna 2024 3:49)
in reply to 𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙♿️❤️

in reply to 𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙♿️❤️

@𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙 ♿️❤️💙
Aaa, dospělí jsme tu k nezvyklý situaci - neshodě! 😁

Ano, zneužívání dávek je problém a nedělá to jen "cikán Fero", to prosím není úplně na místě. White trashů jsou poslední dobou plný Václaváky.

Máme 2 procenta nezaměstnanosti, takže tohle je v podstatě marginální problém.

A teď on-topic: technicky vzato může u nás mít děti každej (kromě stejnopohlavního páru), takže takovej Fero z děcáku už může bejt vychovávanej normálně, když se ho rodiče fetky zbavily.

Když to hodíme do tužky - dítě stojí vychovat třeba milion. Na udržení systému jsou to miliony aspoň dva. Pokud tedy počítám produktivní věk na 40 let, je to 4 litry měsíčně k dobru pro toho, kdo děti nemá. To je celkem disbalanc, ne?

in reply to Schmaker

@schmaker
Já se nestačím divit. Obviňovat MĚ z rasismu (cikán Fero byl vtip), to je vrchol a ještě větší vrchol je rozdělovat lidi na bezdětné a ty, co děti mají...
Já nemám děti z vyšší vůle. Ale za to už léta přispívám na fond SOS Dětské vesničky. Možná se ta částka blíží těm vašim čtyřem tisícům měsíčně, možná je i překonávají. Takže platím na děti taky, jen nejsou moje vlastní...
Takže bych byl v takových soudech opatrný...
in reply to 𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙♿️❤️

@𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙 ♿️❤️💙
Prosím - zůstaneme racionální, já nikoho nesoudím a rozhodně nemám ambici problém důchodovýho systému vyřešit, jen mi vadí ta hysterie.

Ano, chápu, 4000 měsíčně dáš na charitu - což je super, ale to nebude pravidlo. Jen v tý rovnici potom chybí ten vychovanej daňovej poplatník, kterej bude odvádět ty peníze na další důchod.

Neřeším tu etiku, ale matematiku a ekonomiku. Vyšší vůle je vyšší vůle, ale ta peníze nevytváří ani nebere - o tom rozhoduje poplatník a jeho volení zástupci.

A ano, chápu, že to zní cynicky, ale není v tom ani žádná snaha o osobní útok nebo tvoji dehonestaci. Tyhle otázky ale je třeba klást i když jsou nepříjemný
@Martin Kroul

in reply to Schmaker

@schmaker @PtrSrejber @PtrSrejber @schmaker Pro rodiče stojí dítě do maturity cca 3M Kč. Otázkou je, kolik z toho dostane stát - malou část maximálně tak z různých daní (za výrobky, za práci na výrobcích atp.).

A taky tu jsou statní výdaje na dítě - rodičovská, mateřská, provoz škol, školek atp., ušlé daně z příjmu na MD (jasně, dítě zas pak další v dospělosti vygeneruje), příspěvek na dítě...

in reply to Martin Kroul

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Jak jsem psal v jiném příspěvku (mastodonczech.cz/@martinkroul/…), důchodový systém je jeden velký průser už teď. Do budoucna to bude ještě horší.

Problémem naší společnosti je také myslím velké "sociálno". Neříkám se vrátit do dob Sparty, ale spíš měnit společnost tak, aby každý byl více zodpovědný za svůj důchod.

A to nepůjde udělat lusknutím prstu nebo důchodovou reformou za 10 let.

Navíc tyhle změny důchodového systému jsou obvykle politickou sebevraždou.


@marekzprahy Země nemá problém s počtem lidí, ale s jejich věkovou strukturou.

Dle ČSÚ: Podíl osob v produktivním věku by se měl do počátku roku 2050 snížit ze současných 65,0 % na 56,5 %.

Takže až silné ročníky v současném věku 40 - 45 let půjdou do důchodu, budou to muset utáhnout jejich děti a vnoučata, kterých ale bude méně.

Důchodový systém v r. 2023 skončil ztrátou 72,79 mld. Kč. Za první tři měsíce letoška je to už 23,45 mld. Kč.

Už dnes je to masakr, co teprve za 30 let...


Tato položka byla upravena (pátek 26. dubna 2024 6:31)
in reply to Martin Kroul

@schmaker @PtrSrejber
Jo a pak je tu ještě ta ekologie, přelidnění planety, odpady atp., z čehož jdou všichni do kolen. Tady je ta rovnice ještě jednodušší:

Dobře vychované dítě = málo odpadu.

Žádné dítě = žádný odpad.

in reply to Martin Kroul

@Martin Kroul
Ad ekologie - není to tak jednoznačný. Třeba co se uhlíkový stopy týče, tak jakmile se dostaneš do rozvojovýho světa, tak zjistíš, že maj proti běžnýmu Evropanovi směšný emise, takže v tomhle směru "čím hůř, tím líp".

Samozřejmě jsem si vědomej, že ekologie není jen o CO2
@𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙 ♿️❤️💙

Unknown parent

@Sᴀɴᴅʀᴜšᴋᴀ
Jo, s tím vlastně veskrze souhlasím a taky mě tahle myšlenka napadla.

Pak si ale uvědomíš, že možnosti jsou: adopce/asistovaná reprodukce/...

Takže tohle téma chce SPOUSTU diskuze 😀
@𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙 ♿️❤️💙 @Martin Kroul

Unknown parent

@Sᴀɴᴅʀᴜšᴋᴀ
Děti vedou a vlastně mě celkem překvapilo, jak brzo je měli.

Napadá mě jeden pár, kterej si dává na čas a jinej, kterej ze zdravotních důvodů nemohl (ale už čeká). A 3 ks neudaných chlapů 😀

Každopádně za mě je asi idea vyššího pojistnýho pro bezdětný asi v cajku, pokud se nebude využívat buzeračně - to zdravotní hledisko bych asi zohlednil.

Je to prostě jen matematika. Pokud na udržení systému potřebuje pár dvě děti, tak si bezdětnej pár ty dvě děti někde půjčuje. Že by z toho, že nemá děti, měl ještě finančně benefitovat asi (!) není OK.
@𝕰𝖌𝖊𝖗𝖑𝖆𝖓𝖉𝖊𝖗 𝕻𝖆𝖙𝖗𝖎𝖔𝖙 ♿️❤️💙 @Martin Kroul

Lucinek reshared this.

in reply to Schmaker

@schmaker @PtrSrejber máš dobrej vzorek asi 😁 Za mě je naprosto v pořádku nebenefitovat, když děti ze svý vůle nemám 👍🏻 ale nemělo by to zároveň bejt nastavený tak, že mít děti je jediná "správná" cesta a naopak, že nemít je odsouzeníhodno a tvrdě kritizováno... bohužel tenhle postoj vnímám dost často
in reply to Schmaker

@schmaker @PtrSrejber @Sandruska93 A když nemám děti, odvádím daně a z toho se postaví/opraví zakladní, střední nebo vysoká škola/školka/jesle/dětské hřiště..., které vůbec nevyužiji, tak je to cajk? 😁

Nebo když já ze svých daní platím někomu jinému rodičák?

A k tomu jako vedoucí ve skautu 25 let zdarma vychovávám cizí děti? 🤷

Ale rozumím sociální solidaritě, neprskám...

Převážně s tím návrhem nesouhlasím, ale přesvědčit by mě mohla třeba nějaká analýza, jak moc bezdětní plundrujou systém.

Unknown parent

C) chybí mi tam základní otázka: O co nám jde? Větší porodnost? Tak ať stát motivuje, represivní opatření obvykle k ničemu nevedou. Ať si naopak spočítá sám, kolik se mu vyplatí propálit na podpoře, aby se to vrátilo. Že se nikdo nepostará jsou kecy. Nemít děti by měla být přijatelná varianta, když budeš hňup, nikdo ti ve stáří stejně nepomůže, když budeš fajn, vezmou tě za vlastního i cizí. (4/5)
in reply to Unreed

Jedinej s kým mám čistě subjektivní problém jsou tihle "last generation" plašiči, co chtějí zachránit svět tím, že děti mít nebudou, protože vychovat dvě děti v nějakých ekohodnotách mi přijde lepší investice do budoucnosti než nemít žádný a místo nich 10 Asiatů co svoje každodenní plastové království nahází do Pacifiku. (5/5)
in reply to Unreed

A) já moc nevím, co je ve společnosti norma. Naši pumpovali prachy do nás, my zase pumpujem prachy do staroušků. Takhle si myslím, že by to mělo v životě fungovat. A doufám, že moje děti budou stejný. Jestli na tom získám nebo tratím, je asi nevyčíslitelný. Čistě okometricky, když se někdo postaral o mně a já se pak starám o děti a o rodiče, vycházím z toho hůř než někdo kdo do těch dětí investovat nemusí. (2/5)
in reply to Unreed

Mně zas kulhá na obě nohy tenhle toot. 🤷

Lidí na práci je a bude potřeba stále méně (to bude do budoucna další prekérka). Třeba mi léky předepíše doktorův systém sám jednou za dva měsíce.

A vězení není z mého pohledu primárně "pro mě", ale pro někoho, kdo se nějak provinil proti pravidlům společnosti, které jsem součástí (a ano, můžu to být i já). Platím za pocit bezpečí v Brně i v Aši.

Za mě to byly jen příklady, které třeba nebyly 100%, jen ale ukazují jeden z mnoha směrů úvahy.

Tato položka byla upravena (pátek 26. dubna 2024 19:07)